10 metode de motivare a angajatilor in alt fel decat cu bani

Avand in vedere ca angajatii reprezinta resursa cea mai importanta a unei companii, este absolut firesc ca departamentul de HR impreuna cu managerii si CEO-ul sa faca tot posibilul sa sustina dezvoltarea si eficientizarea echipei de lucru. In cadrul Nexus cu siguranta punem mult accent pe calitatea vietii angajatilor si din acest motiv am decis sa revenim asupra discutiei pe marginea temei tehnicilor de motivare a angajatilor, in varianta orientata mai putin spre zona materiala.

motivarea angajatilor.jpg

In Romania, inca mai exista mentalitatea conforma careia angajatii se simt motivati numai de bani. Vestea buna este ca pana si intr-o societate in care partea financiara nu este complet satisfacuta in cazul multor persoane, atunci cand nevoile de baza sunt indeplinite, surse motivationale si inspirationale vor exista din plin.

Vorbind de surse inspirationale si motivationale, nu uitati ca totul porneste de la nivelul managementului, capacitatile de motivare fiind numai o mica parte a calitatilor pe care un lider bun este imperios sa le detina.

Specialistii in resurse umane, dar si studiile in domeniu au aratat ca motivatiile nonfinanciare sunt mai eficiente decat un bonus la salariu, atunci cand o companie isi propune sa construiasca o relatie pe termen lung cu propriii angajati. Modalitatile nonfinanciare de recunoastere si apreciere pot fi solutia, mai ales in situatia in care bugetele pentru recompense suplimentare sunt mici sau aproape inexistente.

Cum motivati angajatii fara sa le oferiti bani?

Pe langa un salariu corespunzator, angajatii au nevoie de siguranta, mai exact a sigurantei postului, asigurarilor sociale si de sanatate, fondurilor de pensii. In egala masura, nu degeaba este promovata ideea unei colectivitati unite si a crearii unei culturi organizationale care va uni angajatii sub aceleasi principii si linii de functionare. In acest sens, mai merita adaugate si nevoie precum cea de  apartenenta la un grup, ce poate fi oferita printr-un mediu de lucru placut, inscrieri gratuite la cursuri, la sali de sport, sedinte de 15 minute de masaj la birou, dar si prin participarea la team-building-uri, la activitati de voluntariat samd.

Toate acestea vor juca un rol major inca din faza angajarii, indiferent ca sunteti in cautare de agenti de vanzari competenti sau pe alte posturi.

Nu in ultimul rand, angajatii au nevoie sa se dezvolte, iar pentru aceasta angajatorul trebuie sa creeze oportunitatile de dezvoltare: seminarii, participari gratuite la conferinte, abonamente la diverse firme care livreaza carti sau reviste, sesiuni de coaching, de leadership, de mentorship. De asemenea, un mod mai deosebit de a-i motiva pe angajati este prin intermediul unui speaker motivational si inspirational, tehnica pe care nu o intalnim prea des pe plaiuri mioritice.

Tehnici de motivare a angajatilor

Dar sa discutam mai pe larg despre cele mai importante strategii pe care le puteti folosi pentru motivarea angajatilor.

1. Oferiti noilor angajati atentie considerabila inca din prima zi

Inca din prima zi, asigurati-va ca noului angajat ii vor fi prezentati colegii si compania si ca are puse la dispozitie toate resursele de care se va folosi, precum laptop, parole de acces si programe.

Puteti sa ii faceti o prezentare a proiectelor la care lucrati, introduceti-l (dumneavoastra sau delegati sarcina unui coleg) in atmosfera de la birou. Scopul este de a face noul angajat sa nu simta ca este “nou” si nimeni nu are grija de el.

Acordati-i foarte putin timp sa-i cunoasca pe ceilalti, sa se pregateasca sau sa citeasca documente administrative si descrieri ale produselor sau serviciilor, si nu asteptati prea mult pana cand ii dati o sarcina reala pe care sa o poata realiza. Activitatile care nu sunt legate de job nu trebuie sa fie principala preocupare a noului angajat. El trebuie sa se simta util inca din prima zi.

Atunci cand noii angajati trec printr-o perioada de inductie adecvata, ei vor fi mai motivati si mai dedicati jobului si companiei.

2. Fiti un om de incredere

Fundatia motivatiei o reprezinta increderea. Daca echipa nu are incredere ca le urmariti interesele, va fi extrem de dificil sa deveniti un lider care inspira angajatii.

3. Interesati-va de preferintele manageriale ale angajatilor

Desi nimeni nu spune sa va schimbati felul de a fi sau procedurile, insa ar fi indicat sa va intrebati membri echipei ce tip de management prefera.

Porniti de la premisele ca:

  • personalitatile oamenilor difera si, implicit, abordarile acestora vor diferi
  • unul dintre obiective unui manager bun este sa fie eficient si adaptabil stilului de lucru si personalitatii angajatilor

La fel cum agentii de vanzari isi adapteaza tehnicile de vanzare la personalitatea unui prospect, la fel si un manager eficient trebuie sa inteleaga faptul ca pentru obtinerea rezultatelor de la echipa trebuie sa foloseasca metodele si strategiile potrivite fiecarui angajat.

4. Exprimati-va aprecierea pentru munca angajatilor

Conceptul de feedback (raspuns) nu mai este nou. Angajatii vor putea scoate beneficii dintr-o sesiune de feedback indiferent ca este pozitiv sau negativ (cel negativ fiind mai delicat, trebuie si exprimat sub o anumita forma pentru a nu avea fix efectul opus).

Oamenii de feedback pentru a sti daca isi indeplinesc atributiile in mod optim si daca se ridica la nivelul asteptarilor sefului si colegilor. Ei vor sa-i incurajati daca se descurca bine, iar daca se descurca mai putin bine, vor sa le spuneti lucrul acesta si sa le explicati unde gresesc.

Foarte important de retinut este faptul ca feedback-ul trebuie dat imediat. Nu asteptati cateva luni pentru a atentiona un angajat ca, la un moment dat, a facut o prostie, la fel cum nu trebuie nici sa intarziati cu vorbele de apreciere daca a facut o treaba buna.

Daca oamenii stiu ca sunteti dornic sa discutati cu ei despre performantele lor, nu vor ezita sa va caute si chiar urmeze sfaturile.

Exemple pozitive despre cum sa recunoasteti meritele angajatilor in mod public exista din plin.

5. Oferiti feedback negativ, dar numai in privat

Cel mai important aspect privind acest subiect este urmatorul: nu veniti niciodata cu mentiuni negative decat intre patru ochi, nu este profesionist sa criticati un angajat in vazut unei terte persoane care nu are vreo legatura cu situatia dezbatuta.

Criticand un angajat in public nu veti face decat sa creati o stare de disconfort, pentru ambele parti implicate. Angajatul vizat se va simti umilit, iar cei care iau parte la “sesiune” isi vor face griji ca poate si ei vor fi pusi in aceeasi situatie neplacuta la un moment dat.

6. Orientati feedback-ul spre identificarea problemei

Dupa ce am stabilit ca feedback-ul negativ trebuie sa fie intotdeauna dat in privat, trebuie sa incercati sa il oferiti sub o forma diplomata. Trebuie sa investigati ce s-a intamplat pentru identificarea problemei reale si, in acelasi timp, sa cautati cele mai bune metode pentru solutionarea problemei.

Feedback-ul poate fi o discutie deschisa, nu trebuie sa fie unilateral si nu trebuie niciodata sa aiba scopul de a descuraja.

7. Tineti-va promisiunile si fiti un model

Asa cum am mentionat si in materialul despre calitatile unui manager bun, arta de a conduce contine si o componenta esentiala de motivare prin puterea propriului exemplu.

Managerii dinamici intotdeauna fac ceea ce promit, sunt corecti si constituie adevarate modele pentru ceilalti. Mentinandu-va la cele mai inalte standarde, veti obtine unitate si loialitate din partea colaboratorilor.

Managerii care isi indeplinesc angajamentele induc un sentiment similar si angajatilor, crescandu-le motivatia si dorinta de a-si indeplini task-urile cat mai eficient. Managerul care da un exemplu pozitiv oamenilor din jurul sau in permanenta deja se apropie de nivelul de lider, cel spre care ar trebui sa tinda orice persoana in pozitia de conducere.

Stiti vorba: “actions speak louder than words” (actiunile vorbesc mai tare decat cuvintele”).

Cu alte cuvinte, daca dvs. insiva nu va indepliniti taskurile pe care le implica postul dvs. de manager, nu le puteti cere subordonatilor sa se achite de sarcinile posturilor lor.

8. Gasiti solutii pentru conflictele dintre angajati

Este adevarat ca in anumite situatii, incurajarea competitiei intre angajati (de multe ori implementand un sistem de Gamification), poate da rezultate foarte bune in privinta cresterii performantelor, insa apare uneori si riscul de aparitie a conflictelor.

Unii colegi pot uita ca trebuie sa colaboreze pentru atingerea aceluiasi scop si se lasa ghidati strict de individualism, ajungandu-se uneori la adevarate dispute si certuri care deterioreaza in cele din urma calitatea relatiilor dintre colegi.

Mai mult, este extrem de important si sa discutati orice nelamurire care poate aparea pentru ca nici unul dintre colegi sa nu se simta nedreptatit.

Sprijinul reciproc si transparenta ar trebui sa ramana in continuare doua dintre strategiile de baza.

9. Setati obiective

Probabil ca este de la sine inteles ca cel putin membrii departamentului de vanzari trebuie sa aiba un obiectiv de atins, un target. Fara un obiectiv, angajatii nu au o aspiratie sau o viziune despre ce inseamna de fapt succesul.

Setati obiective realizabile dar nu usoare.

Joe Vitale a formulat destul de interesant pe pagina sa de Facebook: un obiectiv trebuie sa te sperie putin si sa te entuziasmeze mult. Ganditi la scara mare, iar apoi la o scara si mai mare.

10. Urmariti scopul

Oamenii care isi iubesc jobul sunt, in mod evident, si cei care devin performanti. De fapt, conform unui studiu realizat de Gallup, companiile cu o implicare scazuta din partea angajatilor observa o scadere cu 18% a productivitatii.

Ca manager, este datoria dumneavoastra sa va asigurati ca agentii de vanzari se implica si sustin intru totul misiunea companiei.

Incepeti prin explicarea misiunii, viziunii si valorilor companiei fiecarui coleg in parte si apoi detaliati care va fi rolul sau in succesul firmei.

In reclama “Think different”, Steve Jobs spune ca “persoanele care sunt suficient de nebune sa considere ca pot schimba lumea sunt cele care chiar o vor face”.

Un studiu Deloitte Millennial Survey 2017 a descoperit ca 6 din 10 “millennials” sustin ca “un simt al valorii” a contat foarte mult in alegerea jobului.

Dupa cum observati, strategii si tehnici motivationale exista din plin si de cele mai multe ori nici nu trebuie sa aiba legatura cu banii (atata timp cat aceasta nevoie primara este satisfacuta). Implicati-va in viata angajatilor si evolutia acestora si veti vedea cum performantele si loialitatea vor creste exponential.